Pro Vaše správná rozhodnutí nabízíme
AuditDaňové poradenstvíDue diligenceÚčetní standardyÚčetnictvíIFRSPodnikové kombinaceLikvidace společnostíPřečtěte si
BulletinPraktické odkazyDaňový kalendář 2024PublikaceNovela zákona o účetnictví
Zákonem č. 221/2015 Sb., který byl zveřejněn ve Sbírce zákonů dne 10. září 2015, byla provedena zřejmě nejrozsáhlejší novela zákona o účetnictví (ZOÚ) za několik posledních let. Současně tento zákon novelizoval i některé další předpisy:
Vysvětlení, proč bylo nutné novelovat zákon o účetnictví, nalezneme v Důvodové zprávě Ministerstva financí ČR k vládnímu návrhu novely zákona o účetnictví, která je součástí sněmovního tisku č. 398/0 Prioritně se jedná o povinnost členských zemí Evropské unie transponovat směrnici 2013/34/EU, která se věnuje problematice finančních výkazů, do svých národních legislativ. Další změny se týkají vazeb na rekodifikaci soukromého práva a dále nebylo možné opomenout i vazby na další zákony, kterých se změny v účetnictví bezprostředně dotýkají. Na novelu zákona o účetnictví navazují novely prováděcích vyhlášek k zákonu o účetnictví. O změnách, které nám přináší tyto předpisy, vás budeme průběžně informovat. V případě novely zákona o daních z příjmů je reagováno na zrušení kategorie zřizovací výdaje jako dlouhodobého nehmotného majetku. V případě novely zákona o rezervách zákonodárce reagoval na znovuzavedení režimu jednoduchého účetnictví při splnění nastavených kritériích pro určité účetní jednotky, které nejsou založené za účelem podnikání.
|
Tweety od uživatele @SP_Audit |
Novela zákona o auditorech reaguje na skutečnost, že došlo k přesunu úpravy obsahu zprávy auditora z účetní směrnice do směrnice o auditorech (2006/43/ES), kam tato úprava logicky patří. Obsah a rozsah zprávy auditora je definován v zákoně o auditorech. Změny upravují obsah zprávy auditora pouze v rozsahu, který upravuje směrnice. Další změna zákona o auditorech reaguje na změny v rozsahu povinného auditu, zejména z pohledu začlenění ověřování výroční zprávy do celkového konceptu povinného auditu, které přinesla směrnice.
Zastavme se nyní společně u některých novinek v oblasti zákona o účetnictví:
Do zákona o účetnictví se vrací systém jednoduchého účetnictví, který byl ze zákona o účetnictví vyřazen s účinností od 1. ledna 2004 s tím, že podle § 38a zákona o účetnictví bylo některým účetním jednotkám (občanská sdružení a jejich organizační jednotky, které mají právní osobnost, církve a náboženské společnosti nebo církevní instituce, které jsou církevní právnickou osobou a honební společenstva) umožněno vést jednoduché účetnictví i nadále.
Aby bylo docíleno vyšší právní jistoty nejen u dotčených účetních jednotek, ale též u správců daní, byla znovu zavedena možnost vedení jednoduchého účetnictví některými, přesně specifikovanými účetními jednotkami při splnění určitých kritérií.
Novela zákona o účetnictví reaguje jednak na změny vyplývající z evropské směrnice (dosud neexistující kategorizace účetních jednotek a konsolidačních celků, definice subjektů veřejného zájmu a dosud neexistující zpráva o platbách), tak i na změny vyplývající ze zákona o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob a na dokončení úprav v souvislosti s rekodifikací.
Novelou zákona o účetnictví je upřesněn a rozveden předmět účetnictví (§ 2 ZOÚ).
Předmětem účetnictví je jak
- podvojné účetnictví (slovy zákona „vedení účetnictví“), tak i
- jednoduché účetnictví.
Vedení účetnictví lze rozdělit na
- vedení účetnictví podle mezinárodních účetních standardů (IAS/IFRS) a
-
„české“ účetnictví, které zákon ještě dále rozlišuje na
- vedení účetnictví v plném rozsahu a
- vedení účetnictví ve zjednodušeném rozsahu.
Účetní jednotky jsou povinny vést účetnictví tak, aby účetní závěrka byla sestavena na jeho základě srozumitelně a podávala věrný a poctivý obraz předmětu účetnictví a finanční situace účetní jednotky tak, aby na jejím základě mohla osoba, která tyto informace využívá (dále jen „uživatel“), činit ekonomická rozhodnutí.
Článek vyšel v říjnovém a listopadovém bulletinu SP Audit 07/2015 (pdf)
Přečtěte si i další články z tohoto vydání:
1. Jste připraveni na kontrolní hlášení k DPH?
- Osoby nepovinné a povinné podat kontrolní hlášení k DPH (§ 101c)
- Druhy kontrolního hlášení k DPH a lhůty pro jeho podání (§ 101e)
- Vykazování oprav do kontrolního hlášení k DPH a nesprávné uvedení daně za jiné zdaň. období (§ 104)
- Následky nesplnění povinností souvisejících s kontrolním hlášením k DPH
- Specifické případy podání kontrolního hlášení k DPH jako reakce na výzvu správce daně
- Způsob vyplnění údajů do kontrolního hlášení k DPH a upozornění k položce „Ev. číslo daňového dokladu“
-
Obsahová část kontrolního hlášení:
A. Plnění, u kterých je plátce povinen přiznat daň a uskutečněná plnění v režimu přenesení daňové povinnosti
B. Přijatá zdanitelná plnění s místem plnění v tuzemsku
- Členění účetních jednotek
- Změny týkající se povinnosti sestavit konsolidovanou účetní závěrku
- Ověřování účetní závěrky auditorem – nově od roku 2016
- Novinky ve zveřejňování informací z účetnictví
- Nová omezující podmínka pro výplatu podílů na zisku