SP Audit

Novela zákona o dani z příjmů


Implementace evropských směrnic ATAD


Omezení uznatelnosti nadměrných výpůjčních výdajů

  • možnost uplatnit v základu daně výpůjční výdaje pouze do výše 80 mil. Kč nebo 30 % daňové EBITDA (zisk před úroky, zdaněním a odpisy)

§ 23e transponuje do právního řádu České republiky požadavek vyplývající z čl. 4 směrnice ATAD na omezení daňové uznatelnosti nadměrných výpůjčních výdajů poplatníků daně z příjmů právnických osob. Smyslem této právní úpravy je ochránit základ daně z příjmů právnických osob před jeho umělým snižováním pomocí dluhového financování.

Odstavec 1 vymezuje povinnost poplatníka daně z příjmů právnických osob zvýšit jeho výsledek hospodaření nebo jeho rozdíl mezi příjmy a výdaji o částku odpovídající kladnému rozdílu mezi nadměrnými výpůjčními výdaji (vymezenými v odstavci 2) a limitem uznatelnosti nadměrných výpůjčních výdajů. Limit uznatelnosti nadměrných výpůjčních výdajů je (v souladu s čl. 3, čl. 4 odst. 1 a 3 písm. a) a čl. 11 odst. 3 směrnice ATAD) zvolen jako vyšší hodnota z částky odpovídající 30 % z daňového zisku před úroky, zdaněním a odpisy (tento pojem je dále vymezen v odstavci 5) a částkou 80 mil. Kč (pravidlo de minimis).

Nadměrné výpůjční výdaje jsou definovány jako daňově uznatelné výpůjční výdaje po odečtení zdanitelných výpůjčních příjmů za dané období. Do nadměrných výpůjčních výdajů vstupují pouze daňově uznatelné výpůjční výdaje. Poplatník tak nejprve ze základu daně vyloučí výpůjční výdaje neuznané na základě jiných ustanovení zákona o daních z příjmů (např. § 25 odst. 1 písm. w), zk), zl) zákona o daních z příjmů).

 

Do výpůjčních výdajů se řadí mimo jiné také výdaje související s deriváty ve smyslu zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů, a to ve výši pomyslných úrokových výdajů u tzv. strukturovaných produktů, nebo výdajů souvisejících s jinými deriváty. Pomyslnými úrokovými výdaji se rozumí především ty výdaje, které nejsou explicitně označeny jako úroky, protože jsou součástí jiného výdaje, nicméně z ekonomického hlediska se jedná o platbu úroku, tj. o výpůjční výdaj. Takovým případem může být přecenění derivátu do výsledku hospodaření poplatníka.

Výpůjčním výdajem výdaj může být i výdaj spojený s derivátem, který byl sjednán za účelem zajištění rizika spojeného s úvěrovým financováním (např. úrokové nebo měnové riziko), či za jiným účelem souvisejícím s úvěrovým financováním, a to bez ohledu na fakt, zda je či není vedeno zajišťovací účetnictví podle účetních předpisů.

Do výpůjčních výdajů zahrnují také kursové rozdíly související s příslušným závazkem z titulu výpůjčního výdaje, tzv. leasingový úrok a kapitalizované úroky (úroky, které ovlivňují ocenění majetku). Kapitalizovaný úrok se stává výdajem (a tedy i výpůjčním výdajem) až ve formě uplatněných daňových odpisů nebo zůstatkových cen. To znamená, že v každém období je třeba pro účely výpočtu nadměrných výpůjčních výdajů vyčíslit z daňových odpisů či zůstatkových cen část odpovídající kapitalizovanému úroku.

  • neuznatelné výpůjční výdaje lze převést do dalších zdaňovacích období

§23e odstavec 6 zakotvuje právo pro ty poplatníky, kteří v předcházejících obdobích byli povinni zvýšit výsledek hospodaření nebo rozdíl mezi příjmy a výdaji o neuznatelné výpůjční výdaje, aby v dalších obdobích o tuto částku výsledek hospodaření nebo rozdíl mezi příjmy a výdaji zase snížili. Možnost časového omezení takového postupu podle čl. 4 odst. 6 směrnice ATAD nebyla uplatněna, a proto jsou poplatníci oprávněni využít tento režim bez časového omezení.

Z nových pravidel budou vyjmuty finanční instituce a samostatné společnosti, které nejsou členy žádné skupiny (tj. poplatník, který nemá

  1. přidruženou osobu vymezenou pro účely zdanění ovládané zahraniční společnosti,
  2. stálou provozovnu a
  3. povinnost podrobit se sestavení konsolidované účetní závěrky podle právních předpisů upravujících účetnictví a není konsolidující účetní jednotkou podle právních předpisů upravujících účetnictví..


Stávající omezení daňové uznatelnosti úroků (podkapitalizace, pořízení podílu apod.) mají zůstat zachována.
 

Zdanění při přemístění majetku bez změny vlastnictví (exit tax)

  • zdanění při přemístění (účetním přeřazení) majetku do stálé provozovny nebo ústředí v zahraničí nebo změně daňového rezidentství, pokud Česká republika v důsledku toho ztratí právo zdanit příjem z budoucího prodeje tohoto majetku
  • fikce, že došlo k prodeji majetku „sobě samému“ – příjmem je kupní cena, možnost uplatnit výdaje jako při prodeji

Ustanovení § 23g provádí čl. 5 směrnice ATAD a zavádí do zákona o daních z příjmů institut zdanění při přemístění majetku bez změny vlastnictví (podle směrnice tzv. exit tax či zdanění při odchodu). Jeho smyslem je zamezit obcházení daňové povinnosti v České republice prostřednictvím přesunů majetku v rámci jednoho subjektu do států s nižší daňovou zátěží, kde následně z tohoto majetku plynou příjmy, které jsou zdaněny v tomto jiném státě.

Odstavec 1 stanoví základní pravidlo pro zavedení tohoto institutu, a to, že přemístění majetku bez změny vlastnictví z České republiky do zahraniční (k tomu viz definici v odstavci 2) se považuje za úplatný převod takového majetku sobě samému, a to za cenu, která by byla sjednána mezi nespojenými osobami v běžných obchodních vztazích za stejných nebo obdobných podmínek. Pro účely daní z příjmů se tedy na přemístění majetku do zahraničí hledí jako na jeho prodej a následnou koupi tím samým poplatníkem daní z příjmů právnických osob a vzniká tedy daňová povinnost jako při prodeji.

Podmínkou je, že v důsledku tohoto přemístění přestává mít členský stát právo zdanit přemístěná aktiva (tzn. příjmy plynoucí z úplatného převodu majetku po jeho přemístění). Tato situace nastává ekonomicky v kontextu zákona o daních z příjmů například tehdy, kdy je majetek přemístěn do stálé provozovny ve státě, s nímž má Česká republika uzavřenu smlouvu o zamezení dvojímu zdanění, podle které se dvojí zdanění příjmů vylučuje metodou vynětí. Česká republika v tomto případě sice formálně právo zdanit příjem neztrácí, nicméně fakticky metoda vynětí tento efekt přináší.
 

Zdanění ovládané zahraniční společnosti (controlled foreign company – CFC rules)

  • ovládaná zahraniční společnost – má na ní více než 50 % podíl český daňový rezident a nevykonává podstatnou hospodářskou činnost (tzv. prázdné schránky)
  • příjmy těchto společností se přičítají ovládající společnosti v České republice

Ustanovení § 38fa provádí čl. 7 a 8 směrnice ATAD a zavádí pravidla pro ovládané zahraniční společnosti. Smyslem této úpravy je zabránit obcházení daňové povinnosti poplatníků daně z příjmů právnických osob, kteří jsou daňovými rezidenty České republiky, zakládáním dceřiných společností či stálých provozoven v jurisdikcích s nízkou úrovní zdanění a následným odkláněním části příjmů (zejména tzv. pasivních příjmů) do těchto entit tak, aby se poplatníci vyhnuli jejich zdanění v České republice.

Cílem pravidla o zdanění ovládaných zahraničních společností je postihnout tzv. prázdné schránky, tedy entity, které slouží pouze k tomu, aby do nich byla převáděna aktiva, ze kterých plynou příjmy, např. práva duševního vlastnictví nebo cenné papíry, přičemž daň této ovládané zahraniční společnosti v zahraničí, která je obdobou daně z příjmů právnických osob, je nižší, než by byla polovina daně stanovená takové společnosti v České republice, kdyby byla daňovým rezidentem České republiky.
 

Důsledky rozdílné právní kvalifikace (hybridní nesoulady)

  • řešení odlišné právní kvalifikace jedné právní skutečnosti v různých státech
  • zabraňuje např. tomu, aby určitá transakce byla v jednom státě osvobozena od daně, zatímco ve druhém byla uznatelným výdajem (např. jeden stát ji kvalifikuje jako dividendu, druhý jako platbu úroku)

 

Úpravy v souvislosti s IFRS 9

  • nutná novela v důsledku změny oceňování cenných papírů

Vyhláška č. 501/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, které jsou bankami a jinými finančními institucemi (dále jen „účetní vyhláška č. 501/2002 Sb.“), s účinností k 1. lednu 2018 zohledňuje implementaci mezinárodního standardu účetního výkaznictví 9 – Finanční nástroje (dále jen „IFRS 9“) do práva Evropské unie . IFRS 9 s sebou přináší změny, které spočívají především v odlišné klasifikaci finančních nástrojů a ve způsobech zachycení rozdílů ze změn v oceňování. Tato vyhláška na základě IFRS 9 umožňuje účetní jednotce rozhodnout se, že změny reálné hodnoty u jí určených majetkových cenných papírů budou účtovat a vykazovat v účetnictví nikoli ve výsledku hospodaření, ale proti jiným účtům vlastního kapitálu. V důsledku tohoto rozhodnutí se pak zisky a ztráty plynoucí z tohoto cenného papíru (zejména ze změn reálné hodnoty a z prodeje) neúčtují ani nepřevádějí do výsledku hospodaření (viz § 29 odst. 1 a § 30 odst. 2 účetní vyhlášky č. 501/2002 Sb.), tudíž se ani neprojeví v základu daně. Podle dosavadní úpravy by tak nedošlo ke zdanění zisku nebo uplatnění ztráty plynoucí z majetkového cenného papíru dobrovolně zařazeného do cenných papírů oceňovaných reálnou hodnotou proti účtům vlastního kapitálu.

Cílem právní úpravy navrhované v § 23 odst. 19 je tak jednak umožnit poplatníkovi, který je účetní jednotkou, aby si mohl v souvislosti s finančním nástrojem, který v současnosti oceňuje reálnou hodnotou a rozhodne se, že tento nástroj od 1. ledna 2018 (tj. před nabytím účinnosti tohoto zákona) podřídí režimu odstavce 5.7.5 IFRS 9, uplatnit i nadále daňovou ztrátu, a jednak zajistit, že zisky ze změn reálné hodnoty těchto nástrojů a z jejich prodejů vstoupí do základu daně.

 

Oznamovací povinnost příjmů plynoucích daňovým nerezidentům do zahraničí

  • rozšíření dosavadní oznamovací povinnosti o odvedené sražené daně z příjmů plynoucích daňovým nerezidentům do zahraničí i na osvobozené příjmy a příjmy, které podle mezinárodní smlouvy nepodléhají zdanění v České republice

Oznamovací povinnost má být nově rozšířena i na příjmy, na které se vztahuje zvláštní sazba daně podle § 36 zákona o daních z příjmů, z nichž ale daň není vybírána či srážena, protože jde o příjmy, které jsou současně osvobozeny od daně (jedná se například o příjmy z podílu na zisku osvobozené podle § 19 odst. 1 písm. ze) zákona o daních z příjmů), nebo o příjmy, o kterých je mezinárodní smlouvou o zamezení dvojímu zdanění stanoveno, že nepodléhají zdanění v České republice. Dle důvodové zprávy je kromě mezinárodní výměny informací důvodem této změny i „vysoký odliv důchodů z přímých zahraničních investic, který je v mezinárodním srovnání ojedinělý, a tudíž je nutný nástroj pro kontrolu, zda nedochází k nezákonné daňové optimalizaci, která tak snižuje inkasa nejen státního rozpočtu, ale i obcí a krajů“. Lze tedy předpokládat, že i tato úprava se stane nástrojem pro následné daňové kontroly, například v oblasti nastavení převodních cen a dodržování tzv. tržního odstupu.


 

Bulletin SP Audit 02/2018 (pdf) (říjen 2018)

1. Novela zákona o daních z příjmů
2. Novela zákona o dani z přidané hodnoty
3. Novela daňového řádu

Kontakt

SP Audit, s.r.o.
Kubánské náměstí 1391/11
100 00 Praha 10


Tel.:        (+420) 295 560 533
              (+420) 295 560 539
GSM:     (+420) 602 150 252
Tel.+fax: (+420) 295 560 374

E-mail: spaudit(a)spaudit.cz
Nahraďte prosím znak (a) znakem @.

Web: www.spaudit.cz

 

Sledujte nás

  LinkedIn    Twiiter



SP Audit, s.r.o. jako správce osobních údajů zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro fungování stránek, k analýze návštěvnosti a cílení reklam. Více informací ZDE

Podmínky použití | Sběr a ochrana osobních údajů | Prohlášení - cookies

Copyright 2022 © SP Audit, s.r.o. - auditor, daňový poradce, účetní firma | Project by Bezlinka