SP Audit

Novela zákona o dani z přidané hodnoty

 

  • implementace unijního práva (směrnice) – poukazy (vouchery) a e-commerce

V § 15 se vymezují základní pojmy pro účely pravidel pro uplatňování daně z přidané hodnoty v případě poukazů, resp. u plnění, která jsou s poukazy spojena. Nová pravidla se vztahují na případy, kdy poukaz bude použit jako celá nebo částečná úplata na jedno plnění nebo také na více plnění, popřípadě postupně. Rozlišuje se mezi tzv. jednoúčelovým a víceúčelovým poukazem. Pro každý převod jednoúčelového poukazu (včetně převodu prvnímu nabyvateli při jeho vydání) obdobná pravidla jako pro dodání zboží či poskytnutí služby, na která se poukaz vztahuje. V případě víceúčelového poukazu, u něhož není předem dostatečně známo, na jaké konkrétní plnění bude čerpán, stanoví se specifická pravidla pro vznik daňové povinnosti tak, aby zdanění plnění poskytovaných na jeho základě bylo posunuto až na okamžik čerpání poukazu. Na rozdíl od pravidel, která platí pro jednoúčelové poukazy, se za uskutečněná plnění nepovažují jeho, nýbrž až jeho čerpání.

  • významné opravy nemovité věci budou podléhat úpravě odpočtu daně

Do zákona o dani z přidané hodnoty se v novém § 78da doplňuje specifické řešení pro korekci původně uplatněného nároku na odpočet daně u opravy na nemovité věci za určitých okolností. Úprava odpočtu daně se vztahuje na významnou opravu nemovité věci, pokud daná nemovitá věc je v určité lhůtě po dokončení této opravy následně dodána. Bude-li provedena významná oprava nemovité věci a tato nemovitá věc bude následně dodána, původní odpočet daně uplatněný u této opravy bude podléhat úpravě. Pro úpravu odpočtu daně u opravy na nemovité věci se stanoví samostatná lhůta 10 let, která počíná běžet kalendářním rokem, ve kterém byla oprava dokončena. Významnou opravou pro účely úpravy odpočtu daně podle § 78da zákona o dani z přidané hodnoty je oprava, u níž hodnota veškerých přijatých zdanitelných plnění v úrovni bez daně je vyšší než 200 000 Kč.

 

 
  • omezení možnosti rozhodnutí o uplatňování daně u nájmu nemovité věci

Dosavadní ustanovení § 56a odst. 3 zákona o dani z přidané hodnoty doposud umožňovalo, aby se plátce rozhodl, že u nájmu jakékoliv nemovité věci jiným plátcům pro uskutečňování jejich ekonomických činností uplatní daň. Z důvodu zneužívání tohoto ustanovení ve vazbě na možnost uplatnění odpočtu daně se nově navrhuje změna, podle které je omezena tato volba v případech, kdy předmětem nájmu pro jiného plátce jsou stavby, části staveb, jednotky, právo stavby a pozemek, jejichž součástí jsou plně nebo převážně prostory, které jsou určeny pro trvalé bydlení. Účinnost tohoto ustanovení je posunuta k 1. lednu 2021.

  • rozšíření možnosti uplatnění nároku na odpočet daně při registraci plátce

Cílem navrhované úpravy je umožnit osobě povinné k dani uplatnit nárok na odpočet daně u dlouhodobého majetku pořizovaného v období 5 let přede dnem, kdy se osoba povinná k dani stala plátcem. První podmínkou pro využití tohoto ustanovení je, že přijatá zdanitelná plnění (dílčí plnění) jsou součástí pořizované investice (dlouhodobého majetku) do doby, než byl tento dlouhodobý majetek uveden do užívání. Další podmínkou je, že v období 12 po sobě jdoucích měsíců před tím, než se osoba povinná k dani stala plátcem, byl uveden tento dlouhodobý majetek do užívání (musí být provozuschopné a musí splňovat bezpečnostní, ekologické, hygienické, požární, příp. jiné předpisy).
o rozšíření povinnosti snížení nároku na odpočet při zrušení registrace
Pokud si plátce pořídí v období zahrnujícím část kalendářního měsíce, ve kterém byla zrušena registrace, a bezprostředně tomu předcházejících 11 po sobě jdoucích kalendářních měsíců majetek, u kterého uplatní nárok na odpočet daně, a tento majetek je ke dni zrušení registrace jeho obchodním majetkem, bude povinen vrátit 1/12 z celkové výše uplatněného nároku na odpočet daně za každý celý kalendářní měsíc, za který tento majetek nebyl v uvedeném období obchodním majetkem plátce.

  • úprava institutu opravy výše daně v případě pohledávky za dlužníkem v insolvenci

- stávající úprava v § 44 je nahrazena novými ustanoveními (§ 46 a násl.), která v návaznosti na judikaturu Soudního dvora Evropské unie rozšiřuje tituly, na základě kterých může být základ daně opraven

- oprava základu daně v případě reorganizace je v návaznosti na judikaturu podřazena pod úpravu základu daně podle § 42

  • stanovení podrobnějších pravidel pro výpočet nároku na odpočet daně v částečné / poměrné výši
  • úprava osvobození od daně při dodání lidské krve a jejích složek
  • úprava pojmů úplata a ekonomická činnost
  • rozšíření pojmu dotace k ceně

Cílem navrhované úpravy je uvést právní stav do souladu s ustálenou judikaturou Soudního dvora Evropské unie ve věci nahlížení na problematiku úplaty. Stávající definice dotace k ceně tomuto vývoji v některých případech již méně přesně odpovídá. Definice dotace k ceně zahrnuje veškeré příspěvky a dotace ze zdrojů z veřejných prostředků (tj. může jít například o prostředky poskytované ze státního rozpočtu, z rozpočtů územních samosprávných celků, státních fondů, z grantů přidělených podle zvláštního zákona, z rozpočtu cizích státu, z grantů Evropské unie či z jiných obdobných programů), které jsou přímo vázány na poskytnutá plnění a vylučuje tak z úplaty ty dotace, kde uvedená vazba neexistuje. Mezi dotací k ceně a předmětným plněním musí existovat přímá vazba a zároveň tato dotace k ceně musí mít přímý vliv na cenu pro zákazníka. Dotace k ceně může zcela nebo z části pokrýt cenu, případně náklady, pokud je jimi ovlivněna cena konkrétního poskytnutého plnění (vyplývá rovněž z judikatury Soudního dvora Evropské unie – C-184/00 Office des produits wallons). Není rozhodné, zda předmětná dotace k ceně je právně nazývána dotací, příspěvkem, platbou apod., ale důležité je, zda daná úhrada z veřejného rozpočtu naplňuje příslušné znaky požadované na dotaci k ceně, resp. na úplatu. Účinnost tohoto ustanovení je posunuta k 1. lednu 2021 z důvodu možnosti plátců, kteří svou ekonomickou činnost plně nebo částečně realizují z příjmů z veřejného rozpočtu a postupují dle současné právní úpravy a výkladových stanovisek, se připravit na tuto změnu. Zároveň bude v předstihu zpracována i nová metodika Generálního finančního ředitelství, která rovněž umožní na změnu vhodně plátcům reagovat.

  • úprava pokut v souvislosti s kontrolním hlášením

Zavedení lhůty 6 měsíců pro vydání platebního výměru na pokutu vzniklou ze zákona a přechodné ustanovení, na jehož základě se tato lhůta uplatní i zpětně na již vzniklé pokuty.

Navrhovaná novela zákona o DPH má dělenou účinnost: většina změn je navrhována s účinností od 1. ledna 2019, některá až od 1. ledna 2021.


 

Bulletin SP Audit 02/2018 (pdf) (říjen 2018)

1. Novela zákona o daních z příjmů
2. Novela zákona o dani z přidané hodnoty
3. Novela daňového řádu

Kontakt

SP Audit, s.r.o.
Kubánské náměstí 1391/11
100 00 Praha 10


Tel.:        (+420) 295 560 533
              (+420) 295 560 539
GSM:     (+420) 602 150 252
Tel.+fax: (+420) 295 560 374

E-mail: spaudit(a)spaudit.cz
Nahraďte prosím znak (a) znakem @.

Web: www.spaudit.cz

 

Sledujte nás

  LinkedIn    Twiiter



SP Audit, s.r.o. jako správce osobních údajů zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro fungování stránek, k analýze návštěvnosti a cílení reklam. Více informací ZDE

Podmínky použití | Sběr a ochrana osobních údajů | Prohlášení - cookies

Copyright 2022 © SP Audit, s.r.o. - auditor, daňový poradce, účetní firma | Project by Bezlinka